Iho – terveytemme peili

Tuo nahkavaate, joka ympäröi kehoamme on uskomaton organismi kyetessään suojaamaan, tuntemaan ja aina vaan uusiutumaan. Se muodostaa auringonvalosta D-vitamiinia hampaidemme ja luustomme tueksi. Se heijastaa tunteitamme: Muuttuu punaiseksi, kun häkellymme tai kirjavaksi, kun suutumme. Mutta ennen kaikkea se heijastaa sisäistä vointiamme.

Hommaa hoitaa yhdyskunta, joka ei nuku koskaan: Valkosolut taistelevat verinahassa pieneliöitä vastaan, siellä sijaitsevat myös kollageeni ja elastiini, jotka vastaavat joustamisesta, tyvisolukerroksessa on kantasoluja, joista muodostuu jatkuvasti uusia ihosoluja, jakaantuen ja siirtyen edelleen kohti ihon pintaa, eläen noin kuukauden ja kuollen pintaa lähestyessään. Tätä jatkuu aktiivisesti aina 25 vuoden ikään saakka, kunnes homma alkaa hidastumaan – ihon kyky valmistaa kollageenia alkaa rapistua hiljalleen ja tämä näkyy ulkoisesti ryppyinä ja ihon veltostumisena. 

Näppylöitä, finnejä, ihottumaa? Syy ei ole ihossa vaan kuona-aineenpoistossa

Kuten ei mikään tässä maailmassa, ei edes kaunis ja terve iho ole itsestäänselvyys – eikä se hoidu pelkästään ulkoisin konstein, vaikka siihen moni sortuukin. Ihoa, kuten muutoinkin terveyttämme, hoidetaan sisältä päin – tarkemmin sanottuna jätteenpoistojärjestelmässämme: suolistossa, munuaisissa ja maksassa. Sen lisäksi, että tarvitsemme ravitsevaa ruokaa, täytyy myös kuona-aineet ja hormonien jäämätuotteet saada poistettua.

Jos ihoon ilmaantuu näppylöitä, finnejä tai ihottumaa, ei ongelman syy ole ihossa vaan elimistön kuona-aineita poistavassa järjestelmässä. Se kuormittuu, kun ruuansulatus toimii laiskasti ja kuona-aineet jäävät lymfajärjestelmän kontolle. Lymfa-järjestelmä on ihossa verisuonten alla oleva imusuonten ja -solmukkeiden verkosto, joka imee solujensisäisiä kuona-aineita ja kuljettaa ne maksaan neutralisoitavaksi ja sitten munuaisiin poistettavaksi. Mutta se pysyy liikkeessä vain, jos liikumme. Toisin kuin verenkierto, jota sydän pumppaa, lymfakierto toimii liikkeen avulla. Se ahtautuu ja tukkeutuu liikkumattomuudesta. Mitä tehokkaammin lymfajärjestelmä toimii, sitä kauniimpi iho on. Ja mitä vähemmän kuormitamme elimistöä haitallisilla, keinotekoisilla aineilla, sitä vähemmän on kuonaa poistettavaksi.

Ravinnon vaikutus ihoon - ja terveyteemme

Suoliston kunto on avainasemassa ihon hoidossa. Akne, erilaiset ihottumat ja veltostunut, eloisuutensa menettänyt iho ovat aina merkki häiriintyneestä suoliston bakteerikannasta, joka voi olla tulosta antibioottikuureista, stressistä tai prosessoidusta, ravintoköyhästä ruokavaliosta ja alkoholista. Kaikki solumme – myös ihosolut - rakentuvat niistä aineksista, joita suuhumme työnnämme.  Ja se ei ole välttämättä edes tiedostettua. Moni uskoo siihen, että kaikki tarjolla oleva ravinto on puhdasta ja hyvää tekevää. Näin ei valitettavasti aina ole. Karjalle syötetään antibiootteja, juomaveteemme kulkeutuu jäämiä hormoneista ja lääkkeistä, kasviksiamme suojellaan myrkyillä ja moniin tuotteisiin lisätään säilöntäaineita, jotka toimivat periaatteessa antibiootein tavoin: tappavat bakteereita. Kaikki tämä päätyy elimistöömme ja vaikutukset ovat sen mukaiset.

Ihminen – kävelevä bakteerikasvusto

Suolistomme, 1,5 kiloinen bakteerikanta koostuu n. 800-1200:sta eri bakteerilajikkeesta joiden yhteismäärä on n. satatuhatta miljardia. Näillä kaikilla bakteereilla on myös omat geeninsä: Niitä on kaiken kaikkiaan 2-20 miljoonaa. Ihmisen DNA:n geenimäärä on vain 26 000.  Elämme siis symbioosissa bakteereidemme kanssa. Kaikilla noilla miljoonilla bakteerien geeneillä on oma tehtävänsä tuottaa entsyymejä, hormoneja, välittäjäaineita, vitamiineja, jne., jotka vaikuttavat suoraan soluihimme. On siis tärkeää, että yhteistyö toimii: Esimerkiksi antibiootit voivat muuttaa suoliston mikrobivalikoimaa niin, ettei se pysty valmistamaan iholle hyödyllistä B7 vitamiinia eli biotiinia - mutta vaikutukset ovat monesti paljon laajemmat.

                                                                   anatomy-160524_1280.png

Dysbioosi - Kun bakteerikanta häiriintyy

Kun bakteerikanta on häiriintynyt, ovat huonot bakteerit saaneet vallan. Puhumme silloin dysbioosista. Moni kärsii enemmän tai vähemmän ärtyneestä suolesta, ilmavaivoista ja turvotuksesta, joita aiheuttaa tuo vääristynyt bakteerikanta tai tarkemmin ottaen hyvien bakteerien puute. 

Dysbioottisesta suolistosta loppuvat ensimmäisenä B-vitamiinit, magnesium kalsium ja kalium, jotka ovat välttämättömiä hermoston välittäjäaineiden tuotannolle. Tästä syystä aiheutuu mm.masennusta, ahdistusta, aivojen sumuisuutta ja päänsärkyä, pahoinvointia, hermostollisia ongelmia, hormonihäiriöitä ja paljon muuta.

Monet bakteerikantaa hoitavat perinteiset ruoka-aineet ovat syrjäytyneet tämän päivän ruokavaliosta. Ennen kasviksia säilöttiin hapattamalla, jolloin saatiin maitohappobakteerit hapankaalin, säilöttyjen kurkkujen ja kasvisten mukana. Kukapa ei olisi kuullut väittämää venäläisnaisten kauniista ihosta, joka on peräisin juuri hapankaalista? Nykyään ainoa vallitseva lähde lienee jogurtti, joka valitettavasti on kyllästetty sokerilla ja pahimmassa tapauksessa vielä erinäisillä lisäaineilla.

Bakteerikannan parannus - muutos jo parissa viikossa

Hyvä ja tasapainoinen bakteerikasvusto saadaan aikaiseksi vain, jos huonoilta bakteereilta viedään niiden eväät: sokeri ja valkojauhotuotteet. Muutoksen huomaa jo parissa viikossa. Lisäksi hyvää kantaa ruokitaan hapatetuilla ruuilla ts. maitohappobakteereilla ja ravinnetiiviillä ruokavaliolla mikä tarkoittaa kasviksia ja marjoja monipuolisesti, hyvälaatuisella proteiinilla ja tietenkin kuiduilla höystettynä.

Prebiootit – hyvien bakteerien ravintoa

Jos puhutaan probiooteista – siis maitohappobakteereista – täytyy puhua myös prebiooteista, jotka ovat yhtä tärkeitä. Prebiootit ruokkivat hyviä bakteereita ja vain niitä – huonoille kelpaa ravinnoksi vain sokeri ja valkojauhotuotteet. Eli kun halutaan tukea nimenomaan sitä bakteeriyhdyskuntaa, joka vastaa immuunipuolustuksestamme, täytyy nauttia prebiootteja. Näitä ovat inuliinia sisältävät kuidut, kuten: Artisokka, parsa, salaattisikuri, maa-artisokka, valkosipuli, sipuli, täysjyvätuotteet: ruis, kaura .. Tämähän on suoraan FODMAP:n kielletyltä listalta! Aivan: Prebioottien pilkkomiseen tarvitaan hyviä bakteereita ja jos niitä ei ole, niin siitä koituu useimmiten ongelmia. Prebioottien lisääminen ravintoon kannattaa aloittaa vähitellen. Määrä ratkaisee.

Kuituja tarvitaan niin moneen muuhunkin tehtävään: kuidut sitovat itseensä ja estävät vaarallisten kemiallisten aineiden imeytymistä, vähentävät rasvojen, kolesterolin ja hormonien jäämätuotteiden imeytymistä. Runsaskuituinen ruokavalio toimii tehokkaana suojana erityisesti suolistoperäisten kasvaimien kehittymistä vastaan.

Jos tilanne on päässyt kehittymään erittäin huonoksi, ei ravinnon maitohappobakteerit pysty korjaamaan tilannetta. Hyvän bakteerikannan istuttamiseksi ja sen lisäämiseksi tarvitaan järeämpiä aseita. Laadukas laaja-alainen probiootti-kapseli on silloin tarpeen. Olisi hyvä tarkistaa myös vatsahappotasapaino, joka vaikuttaa ravinnon imeytyvyyteen. Huonosti sulanut ruoka aiheuttaa myös paljon vaivoja suolistossa.

Vuotava suoli – monien yliherkkyyksien takana

Monilla meistä suoliston solujen tiiviit liitokset rakoilevat ajoittain – joka tarkoittaa, että suolen seinämällä ei ole ollut oikeita rakennusaineita tai niitä on vahingoitettu lääkkeillä, stressillä, alkoholilla, jolloin suolen seinämiin tulee vuotokohtia, joista sinne kuulumattomia partikkeleita pääsee verenkiertoon ja sitä kautta aiheuttaa erinäisiä oireita ihottumista allergiaan ja pahimmissa tapauksissa autoimmuunitauteihin.

Suoliston kuntoa pystyy hoitamaan antamalla sille oikeat rakennuspalikat. Suoliston seinämät tarvitsevat korjauspalikoiksi ravinteita ja aminohappoja, joita saadaan ravinnetiheästä ruuasta, laadukkaasta proteiinista ja esim. gelatiinista.

Gelatiini – suoliston supersankari

Gelatiinia saadaan niinkin perinteisestä lähteestä kuin lihaliemestä. Nyt ei puhuta lisäainepitoisista kuutiosta vaan itse tehdystä luuliemestä, jossa luita pitkään keittämällä saadaan liemeen irtoamaan gelatiinia, aminohappoja ja mineraaleja. Luuliemi auttaa ruuansulatuksessa lisäämällä ruuansulatusnesteitä, tasapainottamalla mahan suolahappoa ja korjaamalla suolen seinämiä. Gelatiinia voi tietenkin ostaa myös purkissa mutta parhaan hyödyn saa liemen muodossa – samalla saa kulinaarisen nautinnon: Jokainen arvonsa tunteva kokki valmistaa liemet ja kastikkeen pohjat näin gourmet-ravintoloissa.

Ilman öljyä ei kulje kone eikä ihminenkään: Omega-3 ja omega-6

Suoliston tulee saada voiteluaineiksi hyviä rasvoja kuten kylmäpuristettua kookos- ja oliiviöljyä sekä voita. Ilman tasapainoa välttämättömien rasvahappojen omega-3 ja omega-6 välillä ei ole toiveita hyvästä solutoiminnasta joka on ensiarvoisen tärkeää ihonkin hoidossa mutta ennen kaikkea yleisen terveyden kannalta. Jos ruokavalio koostuu eineksistä, leivästä ja margariinista on vaakalauta eittämättä kallistunut omega-6 puolelle.  Esi-isillämme suhde oli 1:1, nykyihmisellä 1:20 (omega-3/omega-6). Lyhyt kertaus siitä, mitä nämä rasvahapot elimistössämme tekevät:

Omega-3 -> neurologinen kehitys, eniten aivo- ja silmäkudoksissa, soluseinämien läpäisevyys > ravinteiden pääsy soluihin, glukoosin aineenvaihdunta, tulehdusten rauhoittaminen

Omega-6 -> soluseinämien jäykistäjä, veren hyydyttäjä, tulehdusreaktion aikaansaaminen

Tasapainoa on helpompi hakea, kun ymmärtää miten nuo rasvahapot jakautuvat ravinnossamme ja ravintomme ravinnossa:

 Kasvien lehdet tuottavat omega-3:sta yhteyttämisen lopputuloksena

salad-1179314_1920.jpg

mutta omega-6 on siemenen energiavarasto.

wheat-field-640960_1920.jpg

 Kala saa omega-3 pitoisuutensa syömällä levää.  Samoin on minkä tahansa laiduntavan eläimen liha sitä omega-3-pitoisempaa, mitä enemmän sitä ruokitaan ruoholla. Jos eläin ruokitaan vain jyvillä, on rasvahappokoostumus omega-6 puolella. Tämä on yksi hyvä syy suosia luomua ja lisätä kasvisten syöntiä.

Syömällä enemmän kasviksia pystymme tasapainottamaan rasvahappojamme, saamme antioksidantteja, hyviä kuituja ja paljon hyvää emästä, jolloin vältämme happamoitumista.

C-vitamiini ja kollageeni

Lopuksi vielä muistutus: kollageenin rakennusaineeksi tarvitaan aina C-vitamiinia. Keripukki eli C-vitamiinin puutostila on länsimaissa kadonnut lähes kokonaan, mutta lievemmät C-vitamiinin puutostilat voivat kuitenkin ilmetä ihon ja limakalvojen heikentyneenä kuntona. Paras lähde on luontainen eli marjat, kasvikset ja hedelmät. Samalla saa muutkin hyödyt: kuidut ja fytoravinteet, joilla on huimia hyötyjä terveydelle ja kehon puhdistusmekanismeille.

Huolehdi hyvistä bakteereistasi ja anna niille oikeaa ravintoa, ulkoile, lepää riittävästi ja saat hyvän terveyden ja kauniin ihon vastalahjaksi