Miten päästä eroon pömppövatsasta - lopullisesti. Osa 2


Miksi suolisto kannattaa hoitaa kuntoon?

On syysilta. Katsot televisiota. Ulkona sataa vettä. Väsyttää ja masentaa, menet jääkaapille, nyt tarvitaan jotain hyvää..

Kun serotoniinia ei ole tarpeeksi – mitä tapahtuu yleensä pimeään vuodenaikaan, koska valo on myös yksi vaikuttajista serotoniinin tuotannossa – aistitaan se mielialan laskuna ja se saa meidät himoitsemaan hiilihydraatteja. Serotoniini on aivojen välittäjäaine, onnellisuushormoonimme, joka valmistetaan yli 90-prosenttisesti suolistossa. Sen valmistuksesta ovat vastuussa suolistobakteerimme.

Bakteerit vaikuttavat valintoihimme

Yhtälö on aika selkeä: Koko bakteerikantamme muodostuu sen mukaan mitä syömme, vaikuttaa siihen, mitä tunnemme ja miten toimimme. Jos valtaa pitävät ns.huonot bakteerit (dysbioosi), ei serotoniinia valmistu tarpeeksi ja siten ruokimme mielihaluillamme tilannetta vain pahemmaksi. Masennus, väsymys, turvotus ja paino vain lisääntyvät. Pystymme katkaisemaan kierteen vain muuttamalla tietoisesti ruokavaliotamme ja näin muuttuu myös bakteerikanta sen mukana.

Bakteerit vaikuttavat myös siihen, kuinka nopeasti verensokeri nousee tietyn ruoka-aineen kohdalla. Esimerkiksi joillakin banaani nostaa verensokerin pilviin ja toisilla se pysyy samaisella aineella tasaisena. Samoin voi olla kakkupalan kanssa. Jos bakteerit vaikuttavat näin yksilöllisesti verensokeriin, olisiko siinä syy siihen miksi samat lainalaisuudet ruokavalion suhteen eivät toimi jokaisella?

Bakteerikantaa voi muuttaa

Tämä tieto on mullistanut omankin käsitykseni bakteereista. Nyt ymmärrän, miksi sama ruokavalio ei toimi kaikilla. Mutta bakteerijakaumaa voi muuttaa: Tietyt ravintoaineet vaikuttavat kaikilla samalla tavoin: vähentävät huonojen bakteerien elinolosuhteita ja parantavat hyvien. Jo 48 tunnissa voi huomata pieniä muutoksia mutta parin viikon mittaisella ruokavalion muutoksella saadaan bakteerikantaa muuttumaan suotuisammaksi ja se näkyy jo mielialassa, suolistossa ja vatsassa. Muuttuminen on nopeaa: Oikeanlaisen kasvuympäristön löytäessään yksi bakteeri voi muuttua 400 triljoonaksi yhdessä päivässä!

Bakteerit tekevät onnelliseksi ja terveeksi

Kun suolistoon saadaan istutettua hyödyllisiä kantoja, ne alkavat lisääntymään ja tuottamaan tärkeitä vitamiineja, lähettävät mielialaa kohottavia viestiaineita aivoille ja pitävät haitalliset, turvotusta ja tulehdusta aiheuttavat huonot bakteerit kurissa.

On pystytty kartoittamaan tiettyjä lajikkeita ylipainoisten ja tiettyjä hoikkien ihmisten suolistosta. Kuuluisassa hiirikokeessa hoikkien hiirien suolistosta siirretyt bakteerit saivat lihavat hiiret hoikistumaan ja päinvastoin hoikat hiiret lihoivat saadessaan lihavien hiirien bakteerikantaa. Tämä jos mikä valottaa bakteerien asemaa esim. painonhallinnassa.

8 vinkkiä parantaaksesi suolistobakteerien edullista jakaumaa

  1. Probiootit: hapankaali, juustot, hapanmaitotuotteet varsinkin AB-tuotteet eli Lactophilus acidophilus ja Bifidobacterium bifidum, jotka ovat tärkeimmät bakteerikannoistamme Tärkeintä olisi näiden saaminen vaikkakin pieninä määrinä mutta usein!
  1. Kasvikset; hyviä prebiootteja: ota käyttöön esim: maa-artisokka, joka sisältää inuliinia, joka edistää terveellisten suolistobakteereiden kasvua. Inuliinin säännöllinen käyttö laskee paastosokerin, kolesterolin ja haitallisen rasvan määrää veressä. Aloita käyttö vähitellen. Muita inuliinin lähteitä: Sikuri, valko-, purjo- ja tavallinen sipuli, parsa
  2. Kokeile gluteenittomia viljoja parin viikon ajan: esim. kvinoa, tattari, hirssi ja täysjyväriisi
  3. Yrtit: tilli, timjami, persilja, minttu, korianteri, meirami, basilika parantavat ruuansulatusta ja auttavat turvotukseen
  4. Riittävästi nestettä: Puhdasta vettä, vihreää teetä ja kohtuullisesti kahvia (ilman makeutusta) hyvän aineenvaihdunnan takaamiseksi
  5. Tummaa (väh. 75%) suklaata, siemeniä, pähkinöitä Antioksidantteja ja hyviä rasvoja (nämä siis makeisten tilalla)
  1. Kalaa: rasvaista ja vähärasvaista vaihdellen
  2. Marjoja: Mustikka, vadelma, herukat

Jos tilanne pääsee huonoksi – on apua tarjolla

Jokaisella on oma yksilöllinen bakteerikantansa = mikrobiominsa, jonka on saanut jo syntymässä. Lisäksi se on muokkautunut elintapojen ja lääkekuurien myötä nykytilaansa. Jossain tilanteissa ravinnolla ei enää pystytä pelkästään vaikuttamaan vaan tarvitaan järeämpiä probioottikantoja kapselissa ja mahdollisesti tukea esim. hiivan hillitsemiseksi. Tukea voi tarvita myös sokerihimon hillintään ja ravintoainepuutoksiin.

Ravintoneuvossa otetaan huomioon ihminen kokonaisuutena sen sijaan, että hoidettaisiin vain oiretta: Hormonitasapaino, iho, ruuansulatus, verenkierto, hermosto, immuniteetti, stressin- ja glukoosinsieto. Yksilöllisien ohjeiden lisäksi saa tietoa omasta terveydentilasta ja kannustusta, miten sitä hoidetaan.

Ensi viikolla on vuorossa osa 3.

Käsittelen aihetta 4-osaisessa blogisarjassa, joka ilmestyy maanantaisin:


  • Miten päästä eroon pömppövatsasta - lopullisesti. Osa 1 - Pömppövatsan yleisimmät syyt
  • Miten päästä eroon pömppövatsasta - lopullisesti. Osa 2 – Miksi suolisto kannattaa hoitaa kuntoon?Bakteerit vaikuttavat mielialaamme, stressinsietoon, painonhallintaan, vastustuskykyyn ja ennen kaikkea valintoihimme erittämällä välittäjäaineita aivoille - näin varmistaakseen olemassaolonsa. Miten pystyt vaikuttamaan omaan bakteerikantaasi?
  • Miten päästä eroon pömppövatsasta - lopullisesti. Osa 3 – Stressi kerää rasvaa navan ympärille – miten tunnistat ja toimit? Monet syyt voivat pitää kroonista stressiä yllä. Kun oppii tunnistamaan stressin oireiden vaikutukset elimistössä, välttyy vääriltä olettamuksilta ja pystyy tukemaan kehoa stressaavina aikoina. Ravinnolla ja probiooteilla voit lisätä stressinsietokykyä.
  • Miten päästä eroon pömppövatsasta - lopullisesti. Osa 4- Vyötärölihavuus – tulee nopeilla mutta lähtee hitailla HH. Sisäelinten ympärillä oleva rasva on terveydelle haitallista. Se erittää tulehdusta aiheuttavia yhdisteitä koko elimistöön ja estrogeeniä, joka lisää rintasyövän riskiä naisilla ja saa miehilläkin rinnat kasvamaanOpi tunnistamaan ravintoaineet, jotka nostavat verensokeria liiaksi.


Katja Salomäki on dipl. ravintoneuvoja ja kouluttaa terveellisen ravinnon äärelle opistoissa ja yksityisesti

Kun haluat eroon pömppövatsasta, soita p. 040 729 3162 tai lähetä viesti info@ravintopoli.fi